tisdag 30 juni 2015

Laestadianen läser

Flabbar lite åt rubriken, men den får stå kvar i sin lite humoristiska men samtidigt uppriktiga form. Lånade den här boken från bibban idag och det var en sådan bok som berör redan i förorden. 


Har inte kommit så långt ännu, men det finns redan guldkorn att dela. Det är ju Hiljas texter som Nina Åström sjunger på 2 skivor, bl.a. denna fina. Så förväntningar var ju ganska stora, eftersom de där finska sångerna verkligen träffar rätt hos mig.

 Hilja fick uppleva väckelse i sitt liv, och när hon i boken talar om hur ett möte har präglats av en gammaldags læstadiansk väckelseanda är det en längtan i mitt innersta som vaknar. Och jag blir lite förvånad över hur djupt jag berörs av dessa enkla ord. Hon talar om att himlen var närvarande. Och jag grips av det enkla men inte alls självklara, att laestadianismen används för att beskriva något vackert. En vila och en äkthet. 
 
En laestadiansk fridsförening är mitt andliga hem, och jag är uppvuxen där och i karleby svenska församling. Men det har ju inte alltid varit så enkelt, att vara laestadian eller att veta var det andliga hemmet är. Men sedan tänker jag, är det någonsin alltid enkelt? Och därefter tillägger jag med tacksamhet att det andliga hemmet idag är en kär plats. En plats som jag tror jag har fått som gåva.

När Hilja beskriver väckelsen i hennes ungdom är det återigen som om något i mitt inre svarar med ett ja.     ...sitä murtavaa henkeä... sitä, että kirkossakäynnin aikana Jumala puhuu...

Ja, det var väl det jag hade på hjärtat. Avrundar med en sång som när en ny dröm, att lära mig spela dragspel.

9 kommentarer:

  1. Godkväll, undrar om du har nån email som man kan maila dig till ;-) ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå :)
      lindfors.johanna@gmail.com

      Radera
    2. Tack, skickar ett mail ;-)

      Radera
  2. Det verkar vara en läsvärd bok! Och frågorna så bekanta.. Vilken är min andliga identitet/hem.. Jag gläds så med dej att du får bekräftelse, och jag håller väldigt mycket med dej i att vårt laestadianska arv är något vi fått som gåva! En värdefull gåva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har ju visat sig i många diskussioner, att den andliga identiteten inte alltid är en enkel sak för oss som vuxit upp inom laestadianismen. Så det är en välsignelse att ha fått några frågetecken uträtade <3.

      Radera
  3. Fina ord och tack för en kort recensionen om boken, den låter läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är faktiskt läsvärd, speciellt om man har rötterna i laestadianska väckelsen. :)

      Radera
  4. Undrar om du fick något mail av mig förra veckan ;-) ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, och nu äntligen har du fått ett svar också. :)

      Radera