måndag 2 februari 2015

Lyhört föräldraskap och en Öppen famn


Sökte efter en bok om anknytning och kom över den här av Malin Bergström. Har ännu inte läst klart den, men tänkte ändå skriva lite om ämnet. Jag gillar hur lättläst den är, och att man kan plocka lite här och var om man inte orkar läsa varje kapitel. Sömnbristhjärnan orkar inte med alltför invecklade texter just nu. Dessutom har jag fått Jonas att läsa något kapitel, så alltför torr kan den ju inte vara då, hehe. 

Jag har funderat mycket på föräldraskap och anknytning sedan Ebba föddes, och ibland är det så skönt när någon annan får lägga ord på allt virrvarr av tankar som ryms i (d)ett(a) huvud. Jag gillar dessutom när jag hittar tankebyggnader som är positiva eller på annat sätt ger kraft eller uppmuntran till min grubblande själ. Uppmuntran fann jag bl.a. i det här:


Om det är normalt att misstolka eller missförstå sin bebis 50% av gångerna man försöker, är ju det en ganska tröstande tanke somliga dagar. *Vadärdetduvill-Varförgråterdu-Vadgörjagförfel*

En annan tanke som jag burit med mig sedan november är från Boris Salos senaste bok,  
Öppen famn. En bok om föräldraskap:


Jag kan bara ge mitt barn nuet. Så trots att nuet ibland är ganska tungt, är det mera överkomligt om jag kommer ihåg att nuet är det enda jag har. Morgondagen bär sitt eget bekymmer, säger Jesus i Matteusevangeliet. Boris bok är också mycket läsvärd, vågar jag säga trots att den också ligger i högen "halvfärdig". Finns det förresten någon annan som håller på med lika många böcker samtidigt som jag? En del kan jag hålla på med i år eftersom jag hela tiden lånar nya eller köper fler. Vore ju mycket effektivare att läsa en åt gången.

Men äh, att läsa böcker ska ju vara kul snarare än effektivt.

Avslutar med ett stycke ur Boris Salos bok:

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du hittade in till min lilla blogg.:)
    Vilka bra tankar! Jag håller med om att verkligen leva i nuet för vi vet inget om morgondagen. Önskar dock också att jag hann läsa fler böcker för det finns så många bra! Och många gånger känner jag, trots en pedagogisk utbildning, att jag står handfaten när det kommer till MINA barn och hur de tänker och reagerar. Och allt för ofta gör sömnbristen sig påmind och man reagerar utifrån känslor och utan logik. Stackars mina barn alltså!:)

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tankar! Gäller bara att komma ihåg allt just då man är inne i sömnlösa dimman. Jag har mååånga böcker på gång åt gången, varav en börjades där kring 2011. Ha! Älskar budorden, något alla föräldrar borde ha på kylskåpet.

    SvaraRadera